Blog

Blog (5)

maandag, 07 maart 2016 08:43

Video in 2016!

Written by

Online video, de trend van 2016!

Mensen nemen op verschillende wijze informatie tot zich. Dat is niks nieuws. Traditioneel gezien (bijvoorbeeld een blog zoals deze) wordt het meeste met teksten gedaan. Door de eeuwen heen werd content al interessanter gemaakt door het gebruik van kleuren, verschillende lettertypes etc.Denk aan de prachtige schrijfwijze´s die men in de middeleeuwen had. Toen werd al gewerkt met verschillende "lettertype´s" om mensen te verleiden om zaken te lezen of op bijvoorbeeld in te gaan op een uitnodiging. 

Met de technieken vandaag de dag is het gemakkelijk om met meerdere lettertype´s je bezoekers te verleiden. Wil je iets benadrukken of accenten leggen op bepaalde stukken tekst? Door de jaren heen wordt hierbij ook steeds meer gebruik gemaakt van kleur. Hier zijn veel onderzoeken naar gedaan. Welke invloed heeft kleur op content? Hoe zit het met de interpretatie van de bezoeker, wordt het effect bereikt wat je wilt bereiken? 

Lettertype

Ontwikkelingen door de jaren heen

Op het internet is er op een gegeven moment een hele ontwikkeling geweest op Flash gebaseerde technieken. Dit maakte het mogelijk om, met de relatief beperkte internet capaciteit van destijds, animaties te maken waardoor websites al interessanter konden werden gemaakt. Dit in combinatie met audio maakte dat websites nog interessanter konden worden gemaakt. Hoewel Flash een nog altijd veel gebruikte techniek is voor vele websites zien we dit wel teruglopen. Het is een techniek die nog altijd werkt, maar nieuwere technieken kunnen inmiddels veel meer mogelijkheden bieden. Daarbij komt ook nog eens dat Flash bijvoorbeeld niet door Apple wordt ondersteund. 

De rode draad is, en zal altijd blijven, hoe krijg ik zoveel mogelijk bezoekers naar mijn website? Hoe kan ik zorgen dat deze interessant is en blijft! (zie ook onze blog 

 

 

 

maandag, 11 januari 2016 09:26

Hoe word ik gevonden op internet? (2/2)

Written by

In blog 1/2 hebben we stil gestaan bij de voorbereiding van de website. Je kunt het vergelijken met het bouwen van het huis. De fundering staat, maar nu moeten we het aan gaan kleden, en zoals ook vaak het geval is, blijft er altijd wel iets in het huis te doen zodat ook je huis interessant blijft. 

verbouwen updaten bijwerken

Met websites speelt eigenlijk hetzelfde. Al heb je de mooiste en meest geavanceerde website ter wereld. Na verloop van tijd is deze niet meer interessant en voor je het weet heb je geen bezoekers meer. Hoe zorg je er dan voor dat je website interessant blijft? Ook hier kun je weer de vergelijking met je huis maken. Schilder het eens opnieuw, plaats een dakkapel of een uitbouw, verander de tuin of doe een uitbouw. Of wat te denken van een nieuw fris interieur? Of doe eens een keer gek, laat een compleet nieuw huis bouwen die voldoet aan de eisen van vandaag de dag. 

Allemaal manieren om te zorgen dat je huis interessant wordt. Hoe gaat dit met websites? Precies hetzelfde! Zorg dat je website aantrekkelijk blijft, zorg dat er nieuwe informatie beschikbaar op komt, zorg dat je bezoekers een reden hebben om terug te komen. Dit kan op meerdere manieren. 

Het meest voor de hand liggende is om te werken vanuit je eigen netwerk door gebruik te maken van social media. Heb je een facebook account? Google+ account, Linkedin misschien? Er zijn nog talloze andere social media die heel geschikt zijn om jouw bedrijf te bekender te maken. Laat je netwerk weten wat je zoal doet. Mensen kunnen dit delen binnen hun netwerk en op die manier wordt je werk gedeeld onder een groter publiek. Afhankelijk van de doelgroep waar je je op richt kan dit mogelijk nieuwe relaties opleveren. Zeker door te combineren tussen de diverse platformen kan dit veel opleveren. Je kunt dit zien als een digitale vorm van mond-op-mond reclame. 

Een ander belangrijk pluspunt hiervan is dat je tegelijkertijd je eigen website met nieuws voorziet. Zoekmachines zijn hier gevoelig voor. Wanneer ze nieuwe informatie tegenkomen die ze eerder niet hebben gezien betekent dit dat er dus activiteit op de website is en daarmee score je punten. 

Verder wordt er ook gekeken door zoekmachines naar het zogenaamde link-building. Kort gezegd komt het er op neer dat jouw website middels een link op een andere website wordt weergegeven. Bezoekers van die andere website klikken vervolgens op de link om op jouw website terecht te komen. De gedachtengang bij zoekmachines is dat wanneer jij veel links hebt naar jouw website je dus een interessante website zou moeten hebben. Hier kun je denken aan websites zoals startpagina, branche verenigingen, business partners of bekenden binnen je eigen netwerk. 

Wanneer je per week 1 a 2 uur tijd vrij maakt om hiermee aan de slag te gaan maakt dit al het nodige verschil! 

zaterdag, 26 december 2015 10:05

Plannen al gereed?

Written by

Nadat veel ondernemers december nog een eindsprint hebben ingezet om het jaar zo goed mogelijk te laten slagen wordt er ondertussen ook al vooruit gekeken naar de plannen voor 2016!  

In de komende serie van blogs (4 stuks) zoomen wij verder in op het opstellen van de jaarplannen. Waar moet hierbij aan gedacht worden? Wat mag vooral niet over het hoofd worden gezien?

In de eerste blog van deze serie zoomen wij in op de belangrijkste, de klant! 

Waar zijn jullie klanten naar op zoek? Zelfde product of dienst als dit jaar? Moeten er zaken vernieuwd worden? Of is het misschien tijd voor een nieuw product of dienst? 

Veel vragen waar je als ondernemer wellicht mee zit. Zie je de omzet al jaren teruglopen en kunt je er maar geen goede verklaring voor geven? Is je concurrent je al voorbij? Er kunnen uiteraard meerdere verklaringen voor zijn, maar kijk ook vooral goed naar de producten en/of diensten die je aanbiedt. Voldoen deze nog aan de verwachting van de klant? Of stelt je klant misschien vandaag de dag hogere eisen?

 

Markten veranderen

Markten veranderen

Afgelopen weken stonden in teken van enkele toonaangevende bedrijven welke surseance van betaling hebben aangevraagd. Is er dan geen toekomst voor dergelijke ondernemingen? Wij geloven van wel. Deze bedrijven zijn ons inzien een klassiek voorbeeld van ondernemingen die altijd maar zijn blijven doen wat ze hebben gedaan. Jaren geleden was dit namelijk een succesformule die winstgevend bleek te zijn en waarom veranderen of innoveren als je winst maakt..... Dat kost immers alleen maar geld en tijd.... 

Veel ondernemers lopen hier vroeg of laat tegenaan. Het product of de dienst die vandaag wordt geleverd en winstgevend is kan dat ook zeker voor de komende jaren blijven. Maar neem vooral ook goed de tijd om rond te kijken.

Klanten

Kijk allereerst hierbij naar je bestaande klanten. Zijn deze tevreden over het product of dienst? Het kan heel goed werken om samen met enkele van de grotere klanten samen te kijken naar het product of de dienst die geleverd wordt. Voldoet deze aan de eisen? Zijn er wellicht verbeterpunten of wensen? Hoe is de service? Wordt deze als positief ervaren? Zorg dat er hierbij kritisch wordt gekeken naar de feedback. Is de klant "gewoon" tevreden of is iemand echt helemaal lyrisch? Er is geen betere reclame mogelijk dan wanneer jouw klanten zich als ambassadeur gaan gedragen voor jouw onderneming. Hier kan geen reguliere reclamecampagne tegenop. 

Verder is het ook van belang om te kijken naar potentiële klanten. Waarom is die ene offerte niet doorgegaan? Wat is hierin doorslaggevend geweest? Het makkelijkste excuus is altijd prijs, maar hier geloven wij eigenlijk niet in. Zeggen dat iets te duur is, is het makkelijkste wat er is om van mensen af te komen.

Plannen

Betrek dus je klant in het proces voor het opstellen van de plannen voor zowel de korte als lange termijn. Stel hierbij kritisch de vraag of je product of dienst over bijvoorbeeld 5 jaar nog wel levensvatbaar is?

dinsdag, 24 november 2015 12:14

Hoe word ik gevonden op internet? (1/2)

Written by

Hoe zorg ik er nu voor dat ik gevonden wordt op internet? Waarom sta ik niet bovenaan in een zoekmachine? Hoe kom ik op pagina 1 van de zoekmachines? 

Allemaal stuk voor stuk relevante vragen die voorbij komen bij het lanceren van een website. Sterker nog, na het "live" gaan van de website begint eigenlijk pas het hele proces. We knippen deze blog op in 2 stukken. Wat kun je doen bij het bouwen van de website om deze zo vriendelijke mogelijk te maken voor je beoogde bezoeker EN voor de zoekmachines. In deel 2 gaan we inzoomen op het traject nadat de website live is gegaan. 

 Er komt veel kijken bij het optimaal maken van een website. Allereerst geldt dat de klant centraal moet staan! Een klassieke fout van veel bureau´s is dat het internet centraal staat en niet de  eindklant! Je maakt producten of levert diensten omdat daar behoefte aan is. Die behoefte komt van de (potentiële) klant. De website zorgt er voor dat potentiële klanten je (beter) weten te vinden en dat bestaande klanten bijvoorbeeld extra gemak ondervinden bij bestellingen of het verlenen van service. 

Wanneer je er voor kiest zelf een website te maken dan is het - afhankelijk van je kennisniveau - raadzaam om met bekende CMS tools zoals Wordpress of Joomla aan de slag te gaan. Deze tools hebben vele mogelijkheden wanneer het gaat om je website "zoekmachine-vriendelijk" te maken. In de basis zijn dit al prima tools en wanneer gebruik wordt gemaakt van templates (kijk hier wel kritisch naar! Kwalitatief gezien kunnen er grote verschillen tussen zitten) Naast de basis zijn er bij beide tools legio aan mogelijkheden wanneer het gaat om plugins of extenties die het nog makkelijker maken om de website goed op orde te hebben. 

In zijn algemeenheid zijn er een aantal suggesties die wij mee willen geven waar je op moet letten bij het ontwikkelen van een website: 

  • Stel de klant centraal, zorg dat de website logisch en overzichtelijk is. 
  • Zorg dat de website snel te laden is. Hoe vervelend is het wel niet als gebruiker wanneer het lang duurt voordat een website geladen is? 
  • Zorg voor leuke, uitdagende content. Let er wel op dat deze iets toevoegt aan het totaal. 
  • Maak gebruik van afbeeldingen en video. Mensen nemen verschillend waar. Kleuren, foto´s, video´s of tekst. Een ieder is gevoelig voor wat anders. Speel hier slim op in. 
  • Zorg dat de website zoveel mogelijk bij andere sites wordt aangemeld zodat er doorverwijzingen zijn. 

 Dit zijn slechts een aantal punten waar door klanten en zoekmachines naar gekeken wordt. Door dit goed op orde te hebben is er een basis gelegd voor een goed renderende website!Binnenkort deel 2 waarin we inzoomen op wat je kunt nadat de website live is gegaan! 

 

 

woensdag, 04 november 2015 10:37

Verwachtingen bij een website

Written by

Een goed vindbare website is van essentieel belang in een online marketingstrategie vandaag de dag. Maar reken jezelf niet te snel rijk. Een goede website alleen is niet voldoende. Ziet het alsof je een prachtig bedrijfspand in gebruik hebt genomen maar dat het volledig onvindbaar is. Wat is dan de toegevoegde waarde van dit pand? Voor websites geldt exact hetzelfde.  

Er zijn talloze bedrijven die in staat zijn prachtige websites op te leveren. De klanten zijn dan vaak tevreden en de verwachtingen zijn hoog. Na enkele weken valt het toch tegen. Is de website niet goed? Valt die niet in de smaak? Wat gaat er mis? Of is die niet te vinden? Weten mensen wel dat er een (nieuwe) website is? Werkt de website wel goed op de tablet of smartphone of is deze alleen geschikt voor een desktop? Staat de informatie op de website waar de (potentiele) klant naar op zoek is? 

Eigenlijk begint het hele proces pas nadat de website live is gegaan. Zorg dat de website gevonden wordt! Meldt het bij je bestaande klanten, meldt het binnen je netwerken, niet alleen via e-mail maar ook persoonlijk. Meldt het op social media, bereid hier een campagne op voor. Een klassieke fout die gemaakt wordt is dat er in 1 week (of slechts op 1 of 2 dagen) heel veel aandacht aan wordt besteed en vervolgens alles stil valt. Dit zijn gemiste kansen. Bezoekers trekken en aan je vasthouden is cruciaal om het optimale uit een website te halen. Of het nu gaat om een online webshop of een informatieve site die leads moet genereren. 

Denk dus vooraf goed na over het doel van de website en sta daarbij ook stil bij hoe je dat doel gaat realiseren!